Tämä tanskalaisen papin kirja kuuluu sarjaan "kirjat, joista en ole koskaan kuullut", vaikka se on ilmestynyt suomeksikin jo vuonna 1986. Mutta tuohon aikaan en itse vielä juuri ostellut kirjoja enkä ollut niistä niin tarkkaan perillä.
80-lukulaisuus näkyy kanteen valitussa ruskean sävyssä, joka herättää minussa hiukan hilpeyttä, koska siitä todella tulee 80-luku elävästi mieleen. Muutenhan kansi on kaunis ja jouluinen, koska siinä on kuva Albert Edelfeltin maalauksesta Maria ja lapsi.
Mutta se kannesta. Tämä kirja oli todellinen Löytö. Hansen käy siinä jouluevankeliumin läpi lause lauseelta. Hän kertoo historiallista taustatietoa, avaa tarvittaessa kreikan ja arameankin kielen merkityksiä ja jakaa myös huikeita hengellisiä näköaloja lukijalle.
Kaiken tämän kautta lukijalle avautuu paljon uutta tietoa ja ymmärrystä jouluevankelimista, sekä sen ajan historiallisesta tilanteesta että sen hengellisestä sanomasta. Ainakin itse sain tästä kirjasta paljon! Jo kaikki tuo historiatieto avasi uusia ulottuvuuksia: tiedot keisari Augustuksesta, verollepanosta, siitä miksi Maria ja Joosef menivät juuri Beetlehemiin ja millaisessa paikassa he luultavasti yöpyivät... ym. ym.!
Mutta myös aivan uusia hengellisiä näköaloja kirja tosiaan avasi. Esimerkiksi miksi ilosanoma ilmoitettiin juuri paimenille. Siellä päin paimennettiin Hansenin mukaan uhrilampaita - ja nyt oli syntynyt se todellinen uhrilammas, Jumalan Karitsa. Jeesuksesta itsestään oli myös tuleva oman laumansa Paimen.
Toisaalta tuosta aiheesta minulle jäi kysymyksiäkin. Jos kerran osa paimenista paimensi nimenomaan uhrilampaita, miksi paimenet olivat kuitenkin niin halveksittu ammattikunta? Luulisi, että ainakin uhrilampaiden paimentaminen olisi koettu arvokkaana tehtävänä? Mutta ehkä en vain ihan ymmärrä sen ajan ja kulttuurin ajattelutapaa...
Myös Jeesuksen ristin työ tulee kirjassa hyvin esiin, samoin se, että kristinuskossa ihminen ei pyri tavoittelemaan jotain korkeuksissa olevaa, vaan Jumala ojentaa kätensä ja astuu alas maailmaan meidän luoksemme. Seimeen syntyminen ja ristillä kuoleminen olivat molemmat osa sitä, mistä Raamattu sanoo: hän nöyryytti itsensä ja otti orjan muodon.
Mielenkiintoinen näkökulma kirjassa oli sekin, että verollepanossa, joka oli samalla henkikirjoitus, Jeesus jo sikiönä ollessaan kirjoittautui Aadamin jälkeläiseksi, ihmisen osaan.
Sitähän en tiedä, minkä verran tutkimus on tuonut uutta valoa Hansenin kertomiin historiatietoihin tuon jälkeen - ja onko jokin ehkä toisin kuin hän kirjoitti vuonna 1984. Mutta antoisa kirja tämä on joka tapauksessa.
Tässä eräs puhutteleva ajatus kirjasta:
Häntä vastaanottamaan olisi täytynyt koristella vähintään 'herrojen sali', mutta 'tänä hyvänä jouluna' Jeesus saa sijansa sieltä, minne kerjäläiset piiloutuvat nukkumaan. Jeesus saa siis kyllä olla olemassa, kunhan hän vain ei ole 'sisällä'. Häntä ei voi kokonaan torjua - hän voi kyllä saada almun, ajatuksen, tunteen osakseeen kolkuttaessaan ovelle, varsinkin jouluna, kunhan hän ei vain tule asumaan taloomme saatikka ottamaan valtaa. Sielun 'ulkorakennuksessa' on hänen paikkansa. Mutta tämä ei voi olla oikein. Hänhän kuuluu 'sisälle', ja siellä hän tahtoo ollakin, vieläpä Herrana.
Toisessa kohdassa Hansen kirjoittaa sanoista "teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja":
Samalla tavoin Jumala on laupeudessaan asettanut myös jokaisen kristityn elämänhistoriaan päivän, jolloin hän täytti lupauksensa meitä kohtaan henkilökohtaisesti. Tämä tapahtui sinä päivänä, jolloin meidät kastettiin. Kasteen vesi kaikupohjana meille lausuttiin: 'Tänään sinä olet saanut Vapahtajan.' Jumala itse yhden lähettiläänsä välityksellä sanoi nimenomaan meidän nimemme mainiten: 'Tänään lupaus on täyttynyt sinun kohdallasi: Jeesus on sinun Vapahtajasi, sinun pelastuksesi, sinun toivosi.'
Muutamalla sanalla sanoen kasteen armolahja on juuri siinä, että kasteessa täyttyy yksilön kohdalla se, mikä pian 2000 vuotta sitten täyttyi koko ihmiskunnan kohdalla. Siinä tapahtuu yksilölle se, mitä tapahtui koko maailmalle Jeesuksen tullessa maan päälle kaikkien köyhien rikkaudeksi, kaikkien vankien vapautukseksi, kaikkien kadotuksenalaisten pelastukseksi.
Tämä kirja on hieno historiallinen tietopaketti ja hengellinen aarreaitta, tietokirjan ja hartauskirjan yhdistelmä, joka sopii hyvin adventin ja joulun ajan hiljentymiseen. Ainakin itse koin kirjan hyvin siunattuna lukuelämyksenä. Enpä ole koskaan paneutunutkaan joulun sanomaan näin tarkasti - ja jo hyvissä ajoin ennen joulua!
Kirja on jaettu 25 lukuun, joten sitä voi halutessaan lukea luvun päivässä joulukuun alusta joulupäivään asti. Ehkä kirjoittaja on jotain sellaista ajatellutkin?
Siunattua joulun odotusta!
Suomen Raamattuopiston Kustannus Oy 1986
256 sivua
Kirja vaikuttaa kovin tutulta. Mietin, että olenkohan lukenut sen joskus. Siunattua joulun odotusta sinullekin!
VastaaPoistaKiitos :) Kyllä olet hyvinkin voinut lukea tämän kirjan joskus, kun se on ilmestynytkin jo niin kauan sitten. Hyvä kirja!
VastaaPoista